Please use this identifier to cite or link to this item:
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/3857
Compartilhar:
Type: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo |
Issue Date: | 4-Oct-2021 |
Title: | Educação ambiental: um relato de experiência na comunidade indígena Assurini, município de Tucuruí/PA |
Other Titles: | Environmental education: a report of experience in the Assurini indigenous community, municipality of Tucuruí/PA |
Creator: | SOUZA, Raiane Contente de![]() SILVA, Wendrya Gabriela Alves da ![]() |
First advisor: | SILVA, Danubya dos Santos![]() |
First co-advisor : | CACELA FILHO, Francisco das Chagas de Oliveira![]() |
Citation: | SOUZA, Raiane Contente de; SILVA, Wendrya Gabriela Alves da. Educação ambiental: um relato de experiência na comunidade indígena Assurini, município de Tucuruí/PA. Orientador: Danubya dos Santos Silva; Coorientador: Francisco das Chagas de Oliveira Cacela Filho. 2021. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Sanitária e Ambiental) – Campus Universitário de Tucuruí, Universidade Federal do Pará, Tucuruí, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3857. Acesso em:. |
Resumo: | O objetivo desta pesquisa é relatar as experiências vivenciadas nas ações de resíduos sólidos realizadas pelo Grupo de Estudos em Educação Ambiental (GEA-CAMTUC), projeto de extensão da Universidade Federal do Pará, Campus Tucuruí, na comunidade indígena Assurini do Trocará no ano de 2019. O estudo evidenciou que a Educação Ambiental no ensino não formal atrelada aos saberes ambientais indígenas é fundamental para a mitigação de impactos relacionados à saúde e saneamento básico, os quais o povo Assurini tem sido submetido durante seus processos de deslocamentos. |
Abstract: | The research objective is to report the lived experiences in solid waste actions carried out by the Environmental Education Study Group (GEA-CAMTUC), an extension project from Pará’s Federal University, Campus Tucuruí, at the Assurini do Trocará indigenous community in 2019. The study showed that the Environmental Education in non-formal education linked to indigenous environmental knowledges is a fundamental for the impacts mitigation related to health and basic sanitation, which the Assurini people have been subjected during their displacement processes. |
CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA::SANEAMENTO BASICO::RESIDUOS SOLIDOS, DOMESTICOS E INDUSTRIAIS |
Keywords: | Educação ambiental Educação não-formal Resíduos sólidos Índios Asuriní Tucuruí (PA) |
Type of access: | Acesso Aberto |
URI Source: | Disponível na Internet via Sagitta |
Appears in Collections: | Faculdade de Engenharia Sanitária e Ambiental - FAESA/CAMTUC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_Artigo_EducacaoAmbientalRelato.pdf | 521,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License