2025-09-182025-09-182025-07-10SOUZA, Carla Pinheiro. Gamificação no ensino de física: um jogo de tabuleiro como estratégia metodológica para explorar cinemática, dinâmica e gravitação no ensino médio. Orientador: ou Orientadora: Carolina Loureiro Benone. 2025. 87 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Campus Universitário de Salinópolis, Universidade Federal do Pará, Salinópolis, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8569. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8569This work presents a lesson proposal for 3rd year high school students at Doctor Miguel de Santa Brígida School, aiming to investigate how they assimilate and recall concepts of basic Physics through gamification. Inspired by Ausubel's theory of meaningful learning, which advocates linking new knowledge to prior knowledge, we developed the board game Forces of the Universe, addressing Kinematics, Dynamics, and Gravitation in an interactive way. The game stimulated logical reasoning, cooperation, and practical application of the content. The methodology included conducting the game in class, making observations, recording feedback, and using mixed qualitative and quantitative questionnaires to analyze its impact. The results showed greater engagement and better understanding of the content, revealing that Physics can be more accessible and attractive when associated with playfulness. We conclude that strategies such as gamification have the potential to make the teaching of Physics lighter, more interactive, and meaningful.Acesso AbertoGamificaçãoEnsino de FísicaAprendizagem SignificativaGamificationPhysics TeachingMeaningful LearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAGamificação no ensino de física: um jogo de tabuleiro como estratégia metodológica para explorar cinemática, dinâmica e gravitação no ensino médioTrabalho de Curso - Graduação - MonografiaAttribution 3.0 Brazil