2025-12-022025-12-022025-03-28CAMPOS, Raissa Langer. Mapas mentais como uma ferramenta educacional no ensino de tematicas ambientais: um olhar sobre a realidade dos alunos da estima Dr. Octacilio Lino, Altamira – Pa. Orientador: Mateus Monteiro Lobato. 2025. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Geografia) - Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8939. Acesso em: .https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8939This work relates systematic cartography to school cartography, geographical space and mental maps. The aim of this work is to use mental maps as a didactic resource for building critical subjects, with the environmental issue as the theme. Our hypothesis is that students are active subjects who perceive space through a critical spatial vision and are therefore capable of representing their space using mental maps. The results obtained from an activity carried out in an elementary school in Altamira - PA show that the students were able to reproduce the geographical space with the theme of rubbish in mind. However, we realised that the students' lack of cartographic literacy made the production of mental maps somewhat difficult.Acesso AbertoCartografiaEspaço geográficoMapas mentaisAlfabetização cartográficaLetramento cartográficoCartographyGeographic spaceMind mapsCartographic literacyCartographic literacyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAMapas mentais como uma ferramenta educacional no ensino de tematicas ambientais: um olhar sobre a realidade dos alunos da estima Dr. Octacilio Lino, Altamira – PaTrabalho de Curso - Graduação - MonografiaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil