2025-10-142025-10-142025-09-13JACQUES VITAL, Vitor. Signos e significados na historiografia do norte brasileiro: uma análise do ensino de história na produção docente dos cursos de história na Amazônia (2002 - 2019). Orientador: Mauro Cezar Coelho. 32 f. 2025. Trabalho de Curso (Licenciatura em História) - Faculdade de História, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8674. Acesso em: .https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8674This course work intends to identify how the research in history of the faculty at Federal Universities in the Brazilian North addresses issues related to the Teaching of History and Education. This examination will occur through the analysis of the keywords contained in the faculty's articles. Due to the vast quantity of data, we use the organizational proposals of Laurence Bardin, which seeks to reveal, within the data, its main indices. To verify the meanings contained within the keywords, we will use the notions of sign and meaning developed by Valentin Volóchinov. To ascertain how teacher production interacts with the guidelines of the Conselho Nacional de Educação in shaping the curriculum, we will utilize Ivor Goodson's conceptions of curriculum as a social conflict and Michel de Certeau's formulations on the writing of History.Acesso AbertoEnsino de históriaFormação de professoresHistoriografiaCurrículoAmazôniaHistory teachingTeacher trainingHistoriographyCurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASignos e significados na historiografia do norte brasileiro: uma análise do ensino de história na produção docente dos cursos de história na Amazônia (2002 - 2019)Trabalho de Curso - Graduação - MonografiaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil