2025-12-102025-12-102025-10-31SILVA, Juliane Thais Rosário. Entre o modelo e a autoria: as concepções de escrita e de linguagem nas propostas de produção textual do livro “Prepara Pará” do 3º ano do Ensino Médio. Orientadora: Maria Helena Rodrigues Chaves; Coorientadora: Adriane Beatriz Lima de Souza. 2025. 29 f. Trabalho de Curso (Licenciado em Letras - Língua Portuguesa) – Faculdade de Letras, Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8975. Acesso em: .https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8975This study analyzes the book “Prepara Pará” – Caderno 1 do 3º ano do Ensino Médio (versão do aluno, 2024). It focuses on the textual production proposals in the material. The research addresses the need to understand how this didactic resource, distributed in public schools in Pará to support learning recovery and prepare students for external assessments like SAEB, influences students' writing skills development. The objective was to examine whether the writing activities guide students to produce texts with authorship. A qualitative, bibliographic, and documentary approach was adopted. The analysis included a close review of the book and relevant theoretical sources on writing (Menegassi; Baliero, 2015) and language (Geraldi, 1984; Travaglia, 2021 e Koch, 2003). Results showed a heterogeneous approach: some proposals align with the interactionist view of language and writing as work, while others reflect a more instrumental perspective. The findings highlight the role of teacher mediation in realizing the pedagogical potential of the material.Acesso AbertoLivro “Prepara Pará”Produção textualEnsino médio“Prepara Pará” bookTextual productionHigh schoolCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESEntre o modelo e a autoria: as concepções de escrita e de linguagem nas propostas de produção textual do livro “Prepara Pará” do 3º ano do Ensino MédioTrabalho de Curso - Graduação - ArtigoAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil