2025-05-082025-05-082023-07-11LIMA, Amanda Ferreira de. Mulheres-professoras: uma abordagem histórica para se pensar a trajetória e permanência de mulheres na docência na primeira metade do século XX no Estado do Pará. Orientadora: Adriane Raquel Santana de Lima. 2023. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8100. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8100This work aims to discuss the trajectory of women from Pará in the field of education in the first half of the twentieth century, emphasizing the formation of girls and their daily lives in institutions in that period in question and the formation of women teachers, the arduous trajectory and the mishaps for the entry and continuity of a career at the beginning of the century severely marked by discrimination and resistance to the entry and permanence of women in educational institutions as teachers and the results of these social changes,which have allowed more and more women to occupy public spaces,obtain financial income, autonomy and occupying socially recognized positions, breaking with the rules of female domestication.Acesso AbertoEducaçãoMulheresProfessorasEducationWomenTeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMulheres-professoras: uma abordagem histórica para se pensar a trajetória e permanência de mulheres na docência na primeira metade do século XX no Estado do ParáTrabalho de Curso - Graduação - Monografia