2025-11-272025-11-272025-09-16TRINDADE, Rafael Brito. Marias passam na frente: relações com femininos e construção artística sobre uma identidade não-binária nas danças urbanas. Orientadora: Lane Viana Krejcova; Coorientadora: Suzana de Sousa da Luz. 2025. 18 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Dança) – Faculdade de Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8874. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8874This article investigates how relationships with the feminine, both within the family and in the religious sphere, influenced the artistic and bodily construction of a non-binary person practicing urban dance. Using an autoethnographic methodology, the research analyzes the author’s personal experiences as a non-binary artist, practitioner of an Afro-Brazilian religion, and participant in the urban dance scene in Belém do Pará. The study explores the intersections of gender, spirituality, and artistic expression, documenting experiences that may serve as references for other artists and researchers. The results reveal that maternal influences — both familial and spiritual — fostered a more fluid understanding of gender, enabling an artistic expression that transcends traditional binary frameworks within urban dance.Acesso AbertoDanças urbanasIdentidadeReligião afro-brasileiraAutoetnografiaUrban dancesIdentityAfro-Brazilian religionAutoethnographyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCAMarias passam na frente: relações com femininos e construção artística sobre uma identidade não-binária nas danças urbanasTrabalho de Curso - Graduação - ArtigoAttribution 3.0 Brazil