2025-05-262025-05-262024-12-26SOUZA, Jó do Rosário de. Proposta de implementação de chatbot para otimização de vendas via whatsapp em pequenas e médias empresas brasileiras. Orientador: Tássio Costa de Carvalho. 2024. 54 f. Trabalho de Curso (Bacharelado em Sistemas de Informação) – Faculdade de Computação, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8204. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8204This paper addresses the application of chatbots to improve customer service and sales processes through WhatsApp, focusing on small and medium-sized Brazilian companies (SMEs). With WhatsApp's growing popularity as a direct communication channel between companies and consumers, there is a need for automated solutions to enhance scalability, efficiency, and customer satisfaction. The proposal involves developing a chatbot that automatically responds to frequent queries and assists in the purchase process, aiming to reduce operational costs and increase sales conversion. Utilizing Dialogflow, Google’s platform for chatbot creation, this project provides an accessible and effective automation model for companies looking to modernize their processes.Acesso AbertoChatbotsAtendimento ao clienteWhatsappCustomer serviceCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAProposta de implementação de chatbot para otimização de vendas via whatsapp em pequenas e médias empresas brasileirasTrabalho de Curso - Graduação - MonografiaAttribution 3.0 Brazil