2023-11-272023-11-272018ARAUJO, Josilene Rodrigues. Alfabetização e a prática pedagógica numa turma de multissérie da escola Sagrada Família, município de Abaetetuba – PA. Orientador: Petronio Medeiros Lima Filho. 2018. 56 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6397. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6397The present research brings to the fore the pedagogical practices of a teacher who has been working for decades with multi-series classes in a rural school, located in the Municipality of Abaetetuba-Pará. The life story of the teacher and participant observation in a multiseries class where she still teaches were fundamental in this qualitative research. The main theoretical references that base this analysis were those of Hage (2005,2012) Paulo Freire (1996), Caldart (2002), (FERNANDES;), (Martins, Morais and Santos, 2014) CARDOSO, 2009) and others who discuss the education of the countryside and the importance of it in the life of the peasants so that there is educational development.Acesso AbertoEducação do campoMultisserieAlfabetizaçãoPrática pedagógicaField educationMultiseriesLiteracyPedagogical practiceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlfabetização e a prática pedagógica numa turma de multissérie da escola Sagrada Família, município de Abaetetuba – PATrabalho de Curso - Graduação - Monografia