2021-10-132021-10-132015FRASÃO, Silmara de Nazaré Gonçalves. Corpo criativo em cena: um processo de criação em dança contemporânea a partir dos princípios somáticos da técnica Klauss Vianna. Orientadora: Luiza Monteiro e Souza. 2015. 117 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2015. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/3559. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/3559This study aims to investigate the process of scenic creation in Contemporary Dance seven performers-creators of Choreographic Group of the Federal University of Pará - GCUFPA starting from somatic principles of Technical Klauss Vianna. The research is qualitative phenomenological nature. The studies developed by Klauss Vianna (1990) and Jussara Miller (2007 and 2012) combined with the other authors as Smith (2006), Neves (2008), Salles (2011), Mendes (2010), Leal Gomes and Brito (2012) , Bolsanello (2010), Loreiro (2007), Strazzacappa (s / a), among others, contribute to the development of the dialogue between the Body, Dance and Somatic Education. This study reveals that starting from a semiotic look proposed by the survey of contemporary dance and somatic principles of Technical Klauss Vianna is possible to generate new stimuli and physical findings, ie, a new tread to choreography from the Dance Somatic.Acesso AbertoDança ContemporâneaEducação somáticaTécnica de Klauss ViannaGrupo Coreográfico da Universidade Federal do Pará – GCUFPAContemporary danceSomatic educationKlauss Vianna techniqueChoreographic Group of the Federal University of Pará - GCUFPACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCACorpo criativo em cena: um processo de criação em dança contemporânea a partir dos princípios somáticos da técnica Klauss ViannaTrabalho de Curso - Graduação - Monografia