2025-10-022025-10-022025-09-12SILVA, Vitória Elizabeth Ferreira. O custo do fotorrealismo: uma análise comparativa de pipelines de renderização e o papel da inteligência artificial em hardware de entrada. Orientador: Iago Lins de Medeiros. 2025. [14] f. Trabalho de Curso (Bacharelado em Engenharia da Computação) – Faculdade de Engenharia da Computação, Campus Universitário de Tucuruí, Universidade Federal do Pará, Tucuruí, 2025. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8657. Acesso em:.https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/8657With the evolution of real-time computer graphics, games are increa-singly being marked by the transition from the traditional rasterization technique to advanced techniques, such as Ray Tracing and Path Tracing, which bringan elevated and unprecedented level of photorealism. However, due to their high computational cost, these advanced rendering techniques present a limitation for entry-level hardware, which constitutes a large part of the Brazilian market. This work presents a quantitative and qualitative analysis comparing the different types of pipelines, using an NVIDIA GeForce RTX 3050 GPU for the case study, combined with NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) as an enabling component. The results showed that although DLSS enables a satisfactory experience during gameplay with Ray Tracing, the same does not occur with Path Tracing. Even with DLSS, the generated frame rate remained below the 30 FPS acceptable for fluid gameplay, which compromises playability, making Path Tracing unfeasible on this class of hardware.Acesso AbertoComputação gráficaRenderizaçãoJogos eletrônicosInteligência artificialCNPQ::ENGENHARIASCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::PROCESSAMENTO GRAFICO (GRAPHICS)O custo do fotorrealismo: uma análise comparativa de pipelines de renderização e o papel da inteligência artificial em hardware de entradaTrabalho de Curso - Graduação - Artigo